blueelevationhomevisual

Performance optimalisatie voor meer omzet

In dit artikel lees je wat de impact van laadtijd is op de conversie.

Een snelle laadtijd heeft een positieve invloed op de gebruikerservaring en daarmee ook op de omzet.

Wil jij ook snelle laadtijden? Let’s talk!

Waarom BlueElevation?

  • Customer Experience altijd als uitgangspunt

  • In-house usability- en biometrisch lab
  • Wij weten wat werkt. 500+ projecten

  • Minimale risico’s. Wij werken scrum
BlueElevation wave

Waarom BlueElevation?

  • Customer Experience altijd als uitgangspunt

  • In-house usability- en biometrisch lab
  • Wij weten wat werkt. 500+ projecten

  • Minimale risico’s. Wij werken scrum

De laadsnelheid van een ecommerce oplossing heeft direct effect op de omzet. Uit onderzoek blijkt (onder andere NeilPatel.com en Walmart) dat er tot 7% minder omzet wordt gedraaid op ecommerce oplossing waar de laadtijd 1 seconde langer duurt dan verwacht. Bij een maandelijkse omzet van € 100.000 is dit al snel € 7.000 per maand, en € 84.000 per jaar. En hier gaat het maar over 1 seconde. Door de laadtijden te optimaliseren is er dus flink wat extra omzet te realiseren.

Versnel jouw webshop

In dit artikel laten we zien wat de impact van laadtijd is op de conversie.

Factoren voor laadsnelheid optimalisatie

De laadsnelheid van een pagina wordt bepaald door meerdere factoren. In grote lijnen gaat het hierbij om: a): inhoudelijke factoren zoals het gebruik van afbeeldingen, video’s en andere content, b): technische factoren zoals de technische opbouw en het cachen van de pagina. Deze factoren zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de totale laadtijd van de pagina en daarmee de ervaring van de bezoeker. Een snelle laadtijd heeft een positieve invloed op de gebruikerservaring en daarmee ook op de omzet.

Impact laadsnelheid op conversies en omzet

Laadsnelheid heeft een grote impact op omzet. Vrijwel alle mobiele gebruikers verwachten dat een website binnen 4 seconden geladen is. Is dit niet het geval dan klikken ze naar het volgende zoekresultaat, de website van jouw concurrent. Bij desktop gebruikers verwacht bijna de helft dat een website binnen 2 seconden geladen is. Ruim 40% van de desktop gebruikers geeft aan weg te klikken als het laden langer dan 5 seconden duurt.

Belangrijk is dus aan deze eisen te voldoen. Een snelle laadtijd resulteert in een hogere conversie. Hierdoor haal je meer rendement uit je e-commerce oplossing en marketingbudget. De investering voor het optimaliseren van de laadsnelheid is snel weer terugverdiend.

Laadsnelheid en gebruikerservaring

Is de laadtijd niet geoptimaliseerd dan is het rendement op het marketingbudget niet optimaal. Indien een website sneller laad is de gebruikerservaring gemiddeld hoger. Een onderzoek van de Aberdeen Group heeft aangetoont dat na 2 seconden laadtijd de tevredenheid gemiddeld met 16% daalt voor elke seconden dat de laadtijd langer duurt. 

Door het bieden van de best mogelijke gebruikerservaring wordt er meer verkocht, blijven klanten loyaal en delen ze hun positieve ervaring met anderen.

Optimaliseren op laadsnelheid levert dus meer rendement uit het marketing budget.

Tool om laadsnelheid te berekenen

De snelheid van de pagina is dus een belangrijke factor voor conversie en omzet. Het versnellen van een website kan op meerdere punten, en hier is een handige tool voor gemaakt door Google zelf. De Google Pagespeed Insights gebruikt het adres van jouw website, en geeft aan op welke punten de snelheid verbeterd kan worden.

Wil jij ook een snellere e-commerce oplossing?

Wacht dan niet langer en neem direct contact op. We gaan graag in gesprek!