Techniek

Performance optimalisatie voor meer omzet

Wist je dat de snelheid van jouw webshop direct effect kan hebben op de hoeveelheid conversies? Zo blijkt uit onderzoeken van o.a. NeilPatel.com en Walmart dat er tot 7% minder omzet wordt gedraaid op webshops waar de laadtijd 1 seconde langer duurt dan verwacht. Bij een maandelijkse omzet van €100.000 is dit al snel €7.000 per maand, en €84.000 per jaar. En hier gaat het maar over 1 seconde! Door te optimaliseren is er dus flink wat extra omzet te maken.

In dit artikel laten we je zien wat de mogelijke effecten zijn bij het verlagen van de laadtijd op conversie.

Factoren voor laadtijd optimalisatie?

De laadsnelheid van een webpagina wordt bepaald door meerdere factoren. In grote lijnen gaat het hierbij om: a): Inhoudelijke factoren zoals het gebruik van afbeeldingen, video’s en andere content. En b): Technische factoren zoals de technische opbouw en het cachen van de webpagina. Deze zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de totale laadtijd van de pagina en daarmee de ervaring van jouw bezoeker. Door de laadsnelheid te verbeteren creëer je een positieve impact op de ervaring van de bezoeker, waardoor jouw omzet verhoogt kan worden.

Verhoging van jouw omzet

Het onderzoek van NeilPatel.com heeft dus aangetoont dat er extra verdient kan worden door het versnellen van de laadtijd van jouw webshop. De meeste bezoekers op mobiel verwachten dat een website binnen 4 seconden geladen is, anders gaan ze verder naar de volgende website. En bij desktop gebruikers verwacht bijna de helft dat een website binnen 2 seconden laad, zo gaat 40% van de bezoekers gelijk weer weg als het langer dan 5 seconden duurt om de pagina te laden.

Hier kan jij dus op inspringen door aan deze “eisen” te voldoen en zo hogere conversie te creëren. Hierdoor haal je meer rendement uit je webshop en marketing budget. De kosten van het optimaliseren van jouw webshop voor meer snelheid is op termijn weer terugverdiend, en in veel gevallen is dit mogelijk binnen 1 jaar. 

Wat zijn de effecten voor jouw marketing budget?

Er zit dus een flinke hoeveelheid weggegooid geld in een webshop waarvan de laadtijd niet is geoptimaliseerd. Maar er zit ook een indirect voordeel aan voor jouw marketing budget. Doordat een website sneller laad is de klanttevredenheid gemiddeld hoger. Een onderzoek van de Aberdeen Group heeft aangetoont dat na 2 seconden laadtijd de tevredenheid gemiddeld met 16% omlaag gaat voor elke seconde langer laden, waardoor mond-tot-mondreclame negatiever is. 

Door de webpagina te versnellen ga je dit dus ook positief beïnvloeden, en creëer je meer loyale klanten. De laadtijd van jouw webwinkel versnellen is dan ook een belangrijke factor om jouw conversie percentage positief beïnvloed en bij te dragen om op lange termijn meer loyale klanten te creëren. Met het optimaliseren van de laadtijd haal je dan ook meer rendement uit het online marketing budget. 

Tool om laadsnelheid te berekenen

De snelheid van de pagina is dus een belangrijke factor voor conversie en omzet. Het versnellen van de website kan op meerdere punten, en hier is een handige tool voor gemaakt door Google zelf. De Google Pagespeed Insights gebruikt het adres van jouw website, en geeft aan op welke punten deze versneld kan worden.

Neem contact op

Wil jij nu weten hoe jouw webshop verder geoptimaliseerd kan worden? Wij helpen je graag!